Voorkomen van agressief gedrag
Agressief gedrag voorkomen
Agressief gedrag kun je soms voorkomen door triggers te vermijden en gewenst gedrag te stimuleren. Je moet weten hoe je dat in het algemeen bij je cliënten doet en wat er specifiek per cliënt werkt. Belangrijk dus om je cliënten goed te kennen en met je collega’s informatie hierover uit te wisselen.
Geef het goede voorbeeld. Maak goed contact, zeg duidelijk wat je wilt en laat zelf gewenst gedrag zien. Het klinkt logisch en dat is het ook: een rustige houding is het eerste wat je aan het bevorderen van gewenst gedrag kunt doen.
Weet wat de cliënt prettig vindt. Van wat voor muziek houd je cliënt wel of niet? Wat zijn zijn of haar favoriete dieren, mensen en gespreksonderwerpen? Vraag de cliënt naar zijn wensen en behoeftes. Wissel ook met je collega’s tips uit hoe bij deze en andere cliënten een goede stemming te bevorderen.
Ken de triggers van de cliënt. Als je weet hoe je je cliënt op de kast kunt krijgen, kun je ook bedenken hoe je dat kunt voorkomen. Let zelf dus goed op wat de cliënt vervelend vindt om te horen, zien of doen. Bedenk vervolgens hoe je dat kunt voorkomen, beperken of er handig mee om kunt gaan. En wissel ook hierover informatie met je collega’s uit.
-
medewerker
-
team
-
organisatie