Voorkomen van agressief gedrag
Agressief gedrag is niet altijd te voorkomen. Maar soms wel. Het is heel belangrijk om die mogelijkheden te ontdekken en te benutten. Want van agressief gedrag kun je veel stress krijgen.
Geef het goede voorbeeld
Maak eerst contact, zeg duidelijk en vriendelijk wat je bedoelt en laat zelf gewenst gedrag zien. Het klinkt logisch en dat is het ook: een rustige houding is het eerste wat je aan het bevorderen van gewenst gedrag kunt doen!
Stimuleer gewenst gedrag
Wat vindt je cliënt prettig? Wat voor muziek of activiteiten? Vraag de cliënt naar zijn wensen en behoeftes. Wissel ook met je collega’s tips uit hoe bij deze en andere cliënten een goede stemming te bevorderen.
Vermijd de triggers van de cliënt
Als je weet hoe je je cliënt op de kast kunt krijgen, kun je ook iets bedenken hoe je dat kunt voorkomen. Let dus goed op wat de cliënt vervelend vindt. Bedenk vervolgens hoe je dat kunt voorkomen, beperken of hoe je er handig mee om kunt gaan. En wissel hierover informatie met je collega’s uit!