Praktijkvoorbeelden: vaardigheden van medewerkers
Als (jeugd)zorgmedewerker moet je over de juiste vaardigheden beschikken om agressief gedrag te kunnen voorkomen en ermee om te gaan. Je leest hier een aantal mooie voorbeelden van organisaties die daaraan hebben gewerkt met behulp van de Ondersteuningsregeling ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016).
Emergis | Minder separaties door HIC-training
De aanpak van agressie staat bij Emergis al jaren op de agenda. Het doel van de aanpak is om de veiligheid van medewerkers en cliënten te verhogen, het aantal incidenten zo ver mogelijk terug te dringen en de separatie zo min mogelijk te gebruiken.
AlleskITs | Verbeteren van persoonlijke competenties
AlleskITs is een zelfstandig behandelcentrum dat kinderen met gedrag-, leer-en ontwikkelingsstoornissenbehandelt. Daarbij komen situaties voor van kinderen met ouders die niet meer bij elkaar zijn en een echtscheiding uitvechten over het hoofd van het kind
SGL | Basistraining omgaan met agressie
SGL geeftspecialistische zorg en ondersteuning aan mensen met hersenletsel, een (zware) fysieke handicap en mensen die afhankelijk zijn van ademhalingsondersteuning.
De Viersprong | Interne trainers zorgen voor borging
De Viersprong besluit om twee redenen een impuls te geven aan de aanpak van agressie. Ten eerste merkt de organisatie dat medewerkers steeds vaker te maken krijgen met mentale en fysieke vormen van agressie.
De Vriezenhof | Leren omgaan met verbale of fysieke agressie
Woon-en zorgcentrum De Vriezenhof wilde het thema ‘agressie en geweld’ onder de aandacht brengen bij de medewerkers, zodat zij weten hoe te handelen bij verbale of fysieke agressie.
Ziekenhuis Amstelland | Agressie voorkomen en leren de-escaleren
De mogelijkheid om gebruik te maken van ondersteunings-regeling ‘Veilig Werken in de Zorg’was voor Ziekenhuis Amstelland een uitgelezen kans om hetagressiebeleid door voorlichting in een versneld tempo onder de aandacht te brengenbij medewerkers.
Medisch Centrum Haaglanden | Eigen rol herkennen en de-escaleren
Bij Medisch Centrum Haaglanden was er al veel aandacht voorhet melden van agressie-incidenten en een goede registratie. Daardoor was de aanpak van agressie al breed bekend binnen het ziekenhuis.
Surplus | Meer fysieke en mentale weerbaarheid
Medewerkers van Surplus hadden naast de training agressiehantering diestandaardintern verzorgd wordt,ook behoefte aan fysieke weerbaarheid. Zowildenzebijvoorbeeld weten hoe zij los kunnenkomen als een cliënthen vastpakt. Of hoe zij een aanval van een cliënt kunnen afweren.
St. Elisabeth | Duidelijke handvatten om agressie te voorkomen
Naar aanleiding van MOP-meldingen (Meldingen Ongevallen Personeel) en gesprekken met medewerkers bleek dat medewerkers van St. Elisabeth begin 2013 nog onvoldoende bekend waren met het agressiebeleid en bovendien niet de juiste vaardigheden hadden om situatiesmet agressiete voorkomen en verminderen.
Philadelphia | Weerbaarheid en consequent handelen
Philadelphia ondersteunt cliënten met een verstandelijke beperking. De afgelopen jaren merkt de organisatie dat er steeds meer sprake is van normoverschrijdend gedrag.
Combinatie Jeugdzorg | Leren de-escaleren
Een veilig behandelklimaat staat centraal bij Combinatie Jeugdzorg. Daarbij hoort ook het de-escaleren van risicovolle situaties. O.a. door een verzwaring van de doelgroep, in combinatie met minder personele bezetting als gevolg van de bezuinigingen, name het aantal incidenten toe.
Zuyderland Zorgcentra en Thuiszorg | Handvatten om met ongewenst gedrag om te gaan
Cliënten van Zuyderland Zorgcentra en Thuiszorgen hun familieleden, mantelzorgers en bezoekers worden mondiger en zetten hun wensen steeds vaker kracht bij met verbaal en fysiek agressief gedrag.
Actief Zorg | Handvatten voor een veilig huisbezoek
Medewerkers van Actief Zorg hebben tijdens huisbezoeken soms te maken met grensoverschrijdend gedrag van cliënten, zoals (seksuele) intimidatie, schelden, frustratie en (doelgerichte) agressie. De organisatie merkt dat er behoefte is aan handvatten om hier goed mee om te kunnen gaan.
VU Medisch Centrum | Vertaalslag van theorie naar praktijk
Binnen VUmc geldt de gedragscode ‘VUmc Agressievrij’. Sinds de start van het beleid in 2007 groeit het bewustzijn dat agressie kan worden voorkomen door dreigende situaties vroegtijdig te onderkennen.
Hanzeheerd | Lagere werkdruk door beter omgaan met agressie
Zorgen voor cliënten die agressief gedrag vertonen leidt tot spanning en een hogere werkdruk. Dat merkte ook VVT-organisatie Hanzeheerd. Door medewerkers beter toe te rusten om met agressie om te gaan en te leren hoe ze adequaat kunnen reageren, moet de werkdruk afnemen.
AxionContinu | Free Learning module ‘Probleemgedrag I’
Hoe ontstaat probleemgedrag en wat doe je eraan? Dat was de vraag die VVT-organisatie AxionContinu stelde. Met de Free Learning module ‘Probleemgedrag’ die de organisatie heeft laten maken, wordt daaraan invulling gegeven.
Xonar | Aandacht voor ambulant hulpverleners
De ambulant hulpverleners van Xonar vonden de bestaande trainingen ‘Omgaan met agressie’ niet meer passen bij de praktijk. Ook bleken medewerkers aan omgaan met agressie geen prioriteit te geven, vanwege de caseload.
Pergamijn | Free Learning module ‘Wassen met affectie’
Bij meer dan de helft van de cliënten in de gehandicaptenzorg komt agressief gedrag voor bij het wassen.
Gemiva | Free Learning module ‘Meer doen met verzorgend wassen’
Zorgverleners die werken met oudere, mogelijk dementerende gehandicapten kunnen te maken hebben met cliënten die vanwege een angst voor water en het hebben van weinig energie agressief gedrag vertonen tijdens het wassen.
De Schutse | Betere fysieke en emotionele weerbaarheid
Medewerkers van gehandicaptenzorginstelling De Schutse hebben te maken met agressief gedrag van cliënten. Om daar goed mee om te kunnen gaan, moeten ze voldoende fysiek en emotioneel weerbaar zijn.
Aveleijn | Medewerkers staan steviger in hun schoenen
Op een aantal locaties van gehandicaptenzorgorganisatie Aveleijnwonen cliënten met complexe gedragsproblematiek en komen veel agressie incidenten voor.
Palier | Interne trainers geven medewerkers handvatten
De Forensisch Psychiatrische Afdeling (FPA) van Palier wil de medewerkers vaker trainingen geven om ze handvatten te geven om goed met agressie om te gaan.
Mondriaan | Grotere vraag, meer interne trainers
Bij GGZ-organisatie Mondriaan nam het aantal incidenten de laatste jaren toe. Mondriaan wilde de medewerkers daarom nog meer de mogelijkheid geven om zich de benodigde kennis en vaardigheden om met agressief gedrag van cliënten om te gaan eigen te maken.
Gz Breburg | Nieuwe impuls aan interne trainingen
GGz Breburgbesteedt veel aandacht aan veiligheid. Zo is een aantal eigen medewerkers geschoold als trainer en aandachtsfunctionaris. Zij geven samen met acteurs workshops over Conflicthantering en Persoonlijke Veiligheid (CPV).
Jeroen Bosch Ziekenhuis | Symposium over anti-agressieaanpak
Aanleiding: Specialisten en aio’s van JBZ zijn in de reguliere anti-agressieaanpak moeilijk te bereiken.
Pieter van Foreest | Breed draagvlak
De eerste stappen bij Pieter van Foreest worden in 2009 gezet met een beleidsnotitie en agressiecoaches. Maar dit is nog niet toereikend, dus worden er nieuwe materialen ontwikkeld, zoals een notitie ‘Beleid en maatregelen bij agressie en ongewenst gedrag’ en een folder ‘Agressie op het werk’.
Zonnehuisgroep Amstelland | Ergocoaches als spin in het web
Het takenpakket van de ergocoaches van Zonnehuisgroep Amstelland wordt uitgebreid met een aantal veiligheidstaken gericht op het herkennen, voorkomen en wegnemen van agressie, inzicht krijgen in gedrag en grenzen stellen en bespreekbaar maken.
Stichting Brentano Amstelveen | Herkennen, voorkomen en wegnemen
Stichting Brentano is gespecialiseerd in wonen, zorg en dienstverlening aan ouderen en werkt met een kwetsbare doelgroep. Medewerkers worden, al dan niet door ziektebeeld, regelmatig geconfronteerd met agressie van cliënten, maar ook van cliëntvertegenwoordigers.
Opella | Agressie herkennen, grenzen stellen, ervaringen delen
VVT-instelling Opella–een instelling voor zorg, welzijn en wonen –wil dat alle medewerkers in alle functies en teams adequaat met lastige situaties kunnen omgaan, bij de cliënt thuis én in de instelling.
Fundis | Omgaan met probleemgedrag door free-learning
Zorgverleners in de langdurige zorg hebben steeds meer te maken met agressief gedrag van oudere, vaak dementerende cliënten. Een ellenboog, een duw, een scheldtirade. Zowel intramuraal als in de thuiszorg.
Rubicon | Eigen gedrag is van invloed op agressie
In de werkwijze van Rubicon staan oplossingsgericht, de-escalerenden samenwerken centraal. Toen uit agressiemeldingen bleek dat het adequaat omgaan met agressie niet voldoende was ingebed in de organisatie, werden maatregelen genomen die passen bij de bestaande werkwijze.
Jeugdformaat | Toets voor modules Veiligheid en bescherming
Aanleiding: Jeugdformaat wil de modules Veiligheid en Bescherming van het intern opleidingsprogramma laten toetsen op kwaliteit en volledigheid.
Promens Care | Doordachte inzet van Ondersteuningsregeling
Een doordachte inzet van trainingen en een stevige borging ervan in de organisatie. Dat is de aanpak van Promens Care om agressief gedrag te voorkomen en te verminderen.
Stichting Prisma | Kwaliteitscheck leidt tot bijscholing
De interne anti-agressieopleiding van Stichting Prisma is eraan toe om geactualiseerd te worden, blijkt uit een eigen kwaliteitscheck van alle onderdelen van het beleid.
Profila Zorg | Focus op verbale agressie
Medewerkers van ProfilaZorg geven aan naast de bestaande training ‘Omgaan met fysieke agressie’ ook behoefte te hebben aan een training gericht op verbale agressie.
Novadic-Kentron | Ambulant veilig werken
In lijn met het overheidsbeleid zet Novadic-Kentron in op de afname van klinische bedden en een toename van de ambulante behandeling van haar cliënten.
Amarant Groep | Een manier vinden om ermee om te gaan
Hoe zien signalen van oplopende spanning eruit? En welke interventies zet ik in als situaties dreigen te escaleren? Bij de Amarant Groep krijgt iedere medewerker antwoord op deze en veel meer probleemgedraggerelateerde vragen tijdens opleidingen, scholingen en trainingen.
Koninklijke Visio | “Dat agressie erbij hoort is een misvatting”
“Het is een grote misvatting dat agressie hoort bij het werken met verstandelijk gehandicapten”, zegt Jenny Rinsampessy van Koninklijke Visio. “Medewerkers zijn zich hiervan bewust en realiseren zich dat agressie vaak voortkomt uit (frustratie over) het ziektebeeld van de cliënt.”
Rijndam | Rijndam laat soms de regels los
Op een kinderafdeling van een revalidatiecentrum kunnen emoties hoog oplopen. Slechtnieuwsgesprekken of frustraties kunnen zomaar overgaan in agressie richting medewerkers.
St. Jansdal Ziekenhuis | Eigen trainers door ‘train-de-trainer’ traject
Het St. Jansdal ziekenhuis in Harderwijk merkte dat patiënten mondiger werden, waardoor medewerkers steeds vaker te maken kregen met agressie en lastig gedrag.
FPC De Rooyse Wissel | Op de juiste manier contact maken
De Rooyse Wissel is een centrum voor forensische psychiatrie in Venray, waar patiënten met ernstige psychiatrische problematieken behandeld worden.
Zorgcentrum Aelsmeer | Vaardigheden agressie herkennen
Medewerkers van Zorgcentrum Aelsmeer kregen steeds vaker te maken met agressie van cliënten. Het bleek vooral lastig om agressie te herkennen en op de juiste wijze in te schatten.
Stichting Ontmoeting | Medewerkers voelen zich zekerder
Eén keer trainen in het omgaan met agressie is niet voldoende. Regelmatig oefenen is belangrijk. Dat is de ervaring van Stichting Ontmoeting. Dus werd metde inzet van de Ondersteuningsregeling ‘Veilig Werken in de Zorg’ geïnvesteerd in een doordracht trainingsaanbod.
Deventer Ziekenhuis | Verbaal communiceren in stresssituaties
In 2011 heeft het Deventer Ziekenhuis een ziekenhuisbreed plan voor de aanpak van agressie en geweld opgesteld. Vanaf 2013 wordt aan medewerkers een E-learningmodule ‘Omgaan met kritiek en agressie’ aangeboden.
Yes We Can Clinics | De taal van je doelgroep spreken
Yes We Can Clinics, een jeugdkliniek voor jongeren tussen de 13 en 21 jaar met complexe gedragsstoornissen en verslavings-problematiek, is zich ervan bewust dat agressie op de werkplek voorkomt.