Praktijkvoorbeelden: organisatie van agressieaanpak
Een succesvolle aanpak van agressie is meer dan een papieren beleid; een geslaagde aanpak sluit aan op de dagelijkse praktijk. Je leest hier een aantal mooie voorbeelden van organisaties die daaraan hebben gewerkt met behulp van de Ondersteuningsregeling ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016).
William Schrikker Groep | Introductiefilm: ons nieuwe veiligheidsbeleid
De William Schrikker Groep(WSG)–een jeugdzorgorganisatie voor kinderen met een beperking en/of kinderen van ouders met een beperking –implementeerde in 2013-2014 een nieuw beleid omtrent de veiligheid van medewerkers.
Zozijn | Agressiepreventie en -hantering
Zozijn biedt begeleiding en ondersteuning aan mensen met een beperking. Zozijn wil graag zorgen voor een maximale veiligheid en gezondheid voor cliënten en medewerkers. Ook in situaties waar sprake is van (dreigende) agressie.
Hilverzorg | Brede aanpak leidt tot meer veiligheid
VVT-organisatie HilverZorg constateerde dat lang niet alle incidenten door medewerkers worden gemeld. Ook werd geconcludeerd dat bij 80-90% van alle incidenten sprake was van verbale of fysieke agressie en werd een duidelijke toename gezien van agressie-incidenten met familieleden of bezoekers.
Spirit | Extra impuls na arbeidsinspectie
Na de aanwijzing van de arbeidsinspectie om het anti-agressiebeleid te evalueren, besloot jeugdzorgorganisatie Spirit de aanpak van agressie een extra impuls te geven met een drietal maatregelen.
Rijnstate | Beleid, werkgroep en trainingen
Rijnstate ziekenhuis wil agressie en ongewenst gedrag meer op de kaart zetten en de aanpak ervan beter stroomlijnen. Het ziekenhuis formuleert een duidelijk beleid en richt een werkgroep op die constant aandacht heeft voor het thema en alle meldingen twee keer per jaar analyseert.
Jeroen Bosch Ziekenhuis | Symposium over anti-agressieaanpak
Aanleiding: Specialisten en aio’s van JBZ zijn in de reguliere anti-agressieaanpak moeilijk te bereiken.
Zonnehuisgroep Amstelland | Ergocoaches als spin in het web
Het takenpakket van de ergocoaches van Zonnehuisgroep Amstelland wordt uitgebreid met een aantal veiligheidstaken gericht op het herkennen, voorkomen en wegnemen van agressie, inzicht krijgen in gedrag en grenzen stellen en bespreekbaar maken.
Sevagram | Een agressiecoach op iedere locatie
Agressie en ongewenst gedrag staan bij VVT-organisatie Sevagram hoog op de agenda. Mede door een bijdrage uit de Ondersteuningsregeling ‘Veilig Werken in de Zorg’ werd een extra impuls gegeven.
Rubicon | Eigen gedrag is van invloed op agressie
In de werkwijze van Rubicon staan oplossingsgericht, de-escalerenden samenwerken centraal. Toen uit agressiemeldingen bleek dat het adequaat omgaan met agressie niet voldoende was ingebed in de organisatie, werden maatregelen genomen die passen bij de bestaande werkwijze.
Zideris | Actieve inzet medewerkers
Aanleiding: Zideris wil medewerkers actief inzetten bij de uitvoering en communicatie van anti-agressiebeleid.
‘s Heeren Loo | Naar één visie op leren en één leeractiviteit
15 verschillende regio’s en een grote verscheidenheid aan doelgroepen. ’s Heeren Loo Zorggroep is wijdverspreid en besluit de verschillende leeractiviteiten inde regio’s te harmoniseren.
RIBW Nijmegen en Rivierenland | Samen bepalen, samen aanpakken
Al sinds 2004 hanteert RIBW dezelfde agressie-aanpak. Toen bleek dat het aantal agressie-incidenten nog niet helemaal op het gewenste niveau was, is er gekozen voor een integrale aanpak.
Victas | Succesvolle aanpak
Om escalaties, agressieve en gevaarlijke situaties te voorkomen, heeft Victas voor haar nieuwe High Care-afdelingen de ambitie te werken met een separeervrije behandeling. Jan Joosten, opleidingsadviseur bij Victas, legt uit hoe dit in zijn werk is gegaan.
Stichting De Stadsbrug | Samenwerken sleutel tot succes
Binnen de stichting De Stadsbrug werken drie organisaties samen, die in de praktijk verschillende aanpakken hanteren bij agressie of dreigende agressie. Cultuurverschil tussen de drie organisaties is hier een reden van.
Humanitas DMH | Aanpak agressie begint met orde in organisatie
Een onveilig gevoel, onrust op de werkvloer en medewerkers die overvraagd werden: het was met de veiligheid slecht gesteld op de afdeling Homerun van Humanitas DMH in Tiel.
Stichting PVP | Verschillende vormen van agressie leren herkennen
De Stichting PVP heeft in 2014 studiedagen voor haar medewerkers georganiseerd rondom het thema ‘veiligheid’. Tijdens deze studiedagen zijn ervaringen met agressie en geweld door cliënten uitgewisseld.
‘s Heeren Loo | Meer duidelijkheid door één methodiek
Agressie werd al op verschillende manieren en middels verschillende trainingen aangepakt bij ’s HeerenLoo. Met behulp van de ‘Ondersteuningsregeling Veilig werken in de zorg’ zijn deze verschillende aanpakken omgevormd tot één methodiek, passend bij de visie van de organisatie.
Adelante | Eén duidelijke aanpak waar iedereen achter staat
Mede door het veranderen van doelgroepen merkten medewerkers van Adelante dat agressie op hun werkplek toenam. Nieuwe problematieken ontstonden, zoals agressief gedrag van jongeren die voor het eerst het ouderlijk huis uit zijn en daarom grenzen van medewerkers niet zomaar accepteerden.
Noordwest Ziekenhuisgroep | Collega’s motiveren en steunen
Patiënten en bezoekers van Noordwest Ziekenhuis vertoonden steeds vaker grensoverschrijdend gedrag bij binnenkomst of in de buurt van de entree van het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als een medewerkers hen aansprak op ongeoorloofd roken voor de ingang of verkeerd parkeren voor de deur.
Treant Zorggroep | Actie na toename van het aantal meldingen
Door een toenemend aantal meldingen van agressie-incidenten ontstond bij Treant Zorggroep de noodzaak om het aantal incidenten te verminderen, meer preventief te werk te gaan en medewerkers te ondersteunen en faciliteren in omgaan met agressie en geweld.
Jeugdbescherming Gelderland | Grenzen aangeven
Het kwam maar al te vaak voorbij Jeugdbescherming Gelderland: medewerkers die worstelden met het onderwerp agressie en met het feit dat hun grenzen keer op keer werden overschreden.
Zuyderland Thuiszorg | Respecteer persoonlijke en professionele grens
De mondigheid van cliënten, hun familieleden en mantelzorgers bij ZuyderlandThuiszorg neemt toe en daarmee ook grensoverschrijdend gedrag zoals verbale en fysieke agressie tegen medewerkers, zo blijkt uit verschillende teamoverleggen, meldingen en RI&E.