Gezond en veilig werken
De arbocatalogus van de GGZ

Ontspannen en herstellen

Juist als het druk is kan je de neiging hebben om maar door te gaan en door te gaan. Terwijl het juist dan belangrijk is om je tegen de gevolgen van stress te beschermen. Dus zorg goed voor jezelf en voor elkaar. En ontwikkel gezonde gewoontes om te ontspannen en te herstellen.

Kies een manier van ontspannen die bij jou past

Er zijn veel mogelijkheden om je te ontspannen en te herstellen. Thuis en op je werk. Denk bijvoorbeeld aan slapen, pauze nemen, gezellig en gezond eten en drinken, iets met collega’s of vriend(inn)en ondernemen, sporten, hobby’s, humor, muziek, bewegen, ontspanningsoefeningen, meditatie, mindfulness en yoga. Wil jij meer ontspannen? Kies wat bij jou past en neem de tijd om er stap voor stap een goede gewoonte van te maken.

Neem goede pauzes op je werk

En doe dan écht even iets anders. Hele poos achter computer gezeten? Ga even bewegen! Hele tijd van hot naar her gelopen? Pak even een tijschrift! En ontspan in je pauze. Dus niet van alles regelen, analyseren of doorpraten over wat er niet goed gaat. Wel naar muziek luisteren, bijkletsen of samen lachen!

Maak ook van mini-pauzes een gezonde gewoonte

Met regelmatig een minuutje iets anders doen zorg je dat je concentratie beter blijft en ben je aan het eind van de dag minder moe. Bijvoorbeeld door even opstaan uit je stoel, naar buiten kijken, mindful kauwgum kauwen of van je kopje koffie genieten.

Kom tot rust én kom in beweging!

Fanatiek sporten, op de bank met een puzzeltje, je moestuin bijhouden of schilderles nemen, het zijn allemaal prima manieren om te ontspannen. Check wel of je de neiging hebt om allemaal rustige of juist allemaal actieve ontspanningsvormen te kiezen. Druk op het werk én thuis altijd in beweging? Ga dan ook eens op zoek naar iets rustigs dat bij je past. Juist de neiging om bank te hangen?  Bouw dan stapje voor stapje aan wat meer bewegende ontspanning in je leven.

Slaap zacht

Want slaap is je herstelkans bij uitstek! Merk je dat je niet goed slaapt? Zoek uit wat er misgaat: te warm, te koud, te laat op bed, nog druk in je hoofd, te veel geluid, te veel stress overdag? Neem de tijd om je slaapverstoorders aan te pakken en geniet van je rust.

Ontspan samen met collega's

Het is belangrijk om samen met collega’s te ontspannen. En er zijn ook veel mogelijkheden voor. Gezellig kletsen in de koffiepauze bijvoorbeeld of samen lunchwandelen. Denk je dat er in jouw team kansen zijn om meer te ontspannen? Zet het thema dan eens op de agenda en bedenk wat je er samen aan kunt doen.

Neem grote én kleine kansen

Met collega’s kun je bijvoorbeeld de tijd nemen om tijdens pauzes en na het werk te ontspannen. Bijvoorbeeld samen na het werk sporten of uit eten gaan. Ontspannen hoeft echt niet veel tijd te kosten en je kunt het ook op je werk doen. Bij computerwerk even opstaan en bewegen, tijdens de pauze even een muziekje opzetten of even voor het open raam gaan staan om van het zonnetje te genieten. Houd je een brainstorm met je team? Denk dan ook aan deze klein, maar fijne, ontspanningskansen en hoe je elkaar daarbij kunt ondersteunen.

Zorg ook voor elkaar

Bespreek samen het belang van ontspannen en je goede voornemens. Ondersteun elkaar daarbij. Neem je pauzes. En kies of je een hard-doorwerkende-collega koffie brengt of juist uitnodigt om met je mee te lopen naar het koffiezetapparaat!

Klagen of genieten?

Collega’s die samen te hoge werkdruk ervaren hebben wel eens de neiging om in pauzes met elkaar te gaan klagen. Even je hart luchten en steun vinden bij elkaar kan fijn zijn. Doorpraten over wat vervelend is en wat je maar niet kan veranderen helpt je echter niet om te ontspannen. Wees wijs, begrens de tijd van negatieve verhalen en vertel elkaar mooie verhalen over wat er goed gaat en waar je van geniet!

Stimuleer medewerkers om te ontspannen

Hoe is de organisatiecultuur wat betreft ontspanning en herstel? Nemen medewerkers pauzes en ontspannen ze dan goed? Of worden pauzes voor regeltaken en informele cliëntbesprekingen gebruikt? En in hoeverre eten, drinken en bewegen je medewerkers gezond? Als organisatie kun je veel doen om ontspanning en herstel van je medewerkers te bevorderen.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Vertel medewerkers bij je voorlichting over werkdruk over het belang van ontspanning en herstel, wat zij daar zelf aan kunnen doen en hoe je het als organisatie ondersteunt en bevordert.
  • Stimuleer medewerkers om pauzes te nemen. Dit gaat goed samen met het stimuleren van een gezonde leefstijl. Stimuleer medewerkers die de hele dag binnen werken bijvoorbeeld te lunchwandelen. En bied medewerkers die veel buitenshuis werken een prettige en gezellige lunchplek binnen aan.
  • Overweeg om in projecten en/of je secundaire arbeidsvoorwaarden aandacht te geven aan vitaliteit en een gezonde leefstijl. Maak bijvoorbeeld gunstige afspraken met zorgverzekeraars en/of lokale sportaanbieders.

Geef het goede voorbeeld. En omdat je daarmee een gezonde cultuur in je organisatie kunt creëren én omdat het ook voor jouw gezondheid verstandig is!