Gezond en veilig werken
De arbocatalogus van de GGZ

Beeldschermwerk

Voor de één is beeldschermwerk een klein onderdeel van de werkdag, voor de ander de hoofdcomponent. In elke functie werk je met computers, tablets en/of smartphones. Er is veel mogelijk om je beeldschermwerk gezond te doen.

Wat je zelf kunt doen

Als medewerker kun je zelf veel doen om op een gezonde manier te werken met een beeldscherm. Zeker als je meer dan twee uur per dag met een beeldscherm werkt, is het belangrijk om deze tips ter harte te nemen.

Zorg voor een goede werkplek

Zorg er voor dat je stoel, tafel, beeldscherm en toetsenbord goed op elkaar zijn afgestemd. Dit doe je als volgt:

  • Stel de stoel zo in dat je onderbeen en bovenbeen een rechte hoek maken.
  • Stel de tafel op dezelfde hoogte of iets lager dan je onderarm.
  • Plaats het beeldscherm op ooghoogte of iets eronder, recht voor je op ongeveer een armlengte afstand. Afhankelijk van de grootte van het beeldscherm en of je een bril of lenzen draagt, kan de beeldschermafstand verschillen.
  • Toetsenbord en muis moeten binnen handbereik zijn als je aan je werkblad zit.

Doe dit ook bij je tablet, laptop en smartphone 

Werk je meer dan twee uur per dag met een laptop, zorg dan dat je een vergelijkbare opstelling hebt als bij een desktopcomputer. Hiervoor zijn hulpmiddelen beschikbaar, zoals een dockingstation of laptopstandaard met los toetsenbord en losse muis. Tablets en smartphones zijn niet geschikt voor langdurige werkzaamheden. Werk je er toch gedurende langere tijd mee, benut dan hulpmiddelen zoals een standaard, een los toetsenbord en een muis.

Neem regelmatig (kleine) pauzes

Regelmatig onderbreken van beeldschermwerk is gezond. Streef ernaar elk half uur even op te staan. Haal zelf je koffie, loop even rond bij een telefoontje of en ga staan bij een overleg met collega’s. Je kunt ook pauzesoftware gebruiken en ontspanningsoefeningen doen. Even je armen strekken, nek en schouders bewegen en goed in en uit ademen.

Houd je werkdruk gezond

Bij hoge werkdruk krijg je eerder fysieke klachten. Juist als je je opgejaagd voelt is het dus belangrijk om je pauzes te nemen. Elders op deze website vind je veel tips om werkdruk aan te pakken.

Begrens je werktijden

Je kunt met laptops, tablets en smartphones altijd en overal werken. Dat kan fijn zijn, maar het kan ook betekenen dat je altijd aan het werk bent. En altijd werken is niet gezond, je loopt dan het risico op fysieke én mentale overbelasting. Bepaal dus je grenzen en bewaak ze, zowel voor jezelf als voor anderen.

 

Wat je samen kunt doen

Ook samen kun je gezond beeldschermwerk bevorderen.

Benut aanwezige deskundigheid

Binnen je organisatie werkt een preventiemedewerker, misschien zijn er ook wel ergocoaches. Zij kunnen veel vragen over fysieke belasting beantwoorden en weten vaak de weg om hulpmiddelen voor beeldschermwerk te organiseren of bestellen.

Geef elkaar feedback

Zie je dat je collega veel te lang zonder hulpmiddelen op z’n tablet werkt? Aan een te laag bureau zit? Door werkt zonder pauze te nemen? Spreek hem of haar dan aan en stimuleer elkaar om gezond met beeldschermwerk om te gaan.

Pak samen werkdruk aan

Door te hoge werkdruk ontstaan er eerder fysieke klachten. Let dus ook op elkaars werkdruk en ontspanning. Elders op deze website vind je veel tips om werkdruk aan te pakken

Wat de organisatie kan doen

Door beeldschermwerk gezond te organiseren kun je fysieke gezondheidsklachten goed voorkomen. Met onderstaande punten organiseer je het beeldschermwerk gezond én voldoe je aan de wet- en regelgeving rond beeldschermwerk.

De volgende punten zijn belangrijk om ten minste te regelen:

  • Voer regelmatig een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) uit, neem zo nodig maatregelen en houd de maatregelen en het plan van aanpak actueel.
  • Gebruik goed meubilair dat voldoet aan de actuele ergonomische eisen. Zorg dat de instelling van het meubilair op flexwerkplekken eenvoudig te veranderen is.
  • Geef medewerkers en leidinggevenden voorlichting en instructie over beeldschermwerk. Leer hen wat ze kunnen doen om klachten te herkennen en te voorkomen.
  • Bied beeldschermwerkers oogonderzoek en zo nodig een beeldschermbril aan.
  • Zorg voor hulpmiddelen zoals een dockingstation of een laptopstandaard met los toetsenbord en muis als medewerkers langdurig met een laptop werken. Organiseer het werk zodanig dat langdurig werken met een tablet of smartphone niet nodig is.
  • Maak afspraken over thuiswerk. Bij meer dan twee uur beeldschermwerk per dag gelden thuis feitelijk dezelfde regels als op het werk. Ook de thuiswerkplek moet aan ergonomische eisen voldoen en daarbij hoort ook voorlichting en instructie over de instelling van de werkplek.

Let bij het organiseren van gezond beeldschermwerk ook op de werkdruk. Hoge werkdruk in combinatie met ongezond beeldschermwerk, geeft eerder fysieke klachten!